۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

محمود عبادیان در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده نشد



پیکر زنده‌یاد محمود عبادیان مترجم و نویسنده بیش از 30 عنوان کتاب روز گذشته و به دلیل تعطیلی بخش‌های اداری برای دادن مجوز تدفین در قطعه نام‌آوران، در قطعه عادی بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.حسن صباری داماد برادر زنده‌یاد دکتر محمود عبادیان در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر وی طی روز گذشته خبر داد و گفت: مراسم تشییع دکتر عبادیان ساعت 1:30 روز گذشته 12 فروردین با حضور جمعی از اعضای خانواده و نیز تعدادی از دوستانش برگزار و پیکر او در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

صباری در پاسخ به این سوال که «گویا قرار بود مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر عبادیان فردا 14 فروردین و به صورتی باشکوهتر برگزار شود. چه مسئله‌ای موجب تعجیل در انجام این مراسم شد؟» تاکید کرد: بله هماهنگیهایی هم در این رابطه انجام شده بود اما تعطیلات نوروز عملاً این هماهنگیها را بر هم زد.

این عضو خانواده عبادیان افزود: دکتر عبادیان می‌خواست که در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شود اما مسئولان بهشت زهرا (س) به ما اعلام کردند که به خاطر تعطیل بودن واحدهای مرتبط با دادن مجوز دفن در قطعه نام آوران در ایام نوروز، انجام این کار تا 17 فروردین میسر نیست و به همین خاطر خانواده دکتر عبادیان تصمیم گرفت پیکر او در قطعه عادی به خاک سپرده شود.

بر این اساس و به گفته وی، پیکر زنده‌یاد محمود عبادیان در قطعه 316 (عادی) بهشت زهرا (س)، ردیف 128، شماره 43 به خاک سپرده شده است.

صباری همچنین از برگزاری مجلس ختم دکتر محمود عبادیان در روز جمعه هفته جاری 16 فروردین ساعت 14:30 تا 16 در مسجد الجواد واقع در میدان هفت تیر خبر داد.

محمود عبادیان استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر ایران بود. او در سال 1961 مدرک دکترای خود را در رشته «تاریخ فلسفه عمومی» از دانشگاه چارلز پراگ (جمهوری چک) و در سال 1978 هم مدرک دکترای ود را در رشته «فلسفه کلاسیک آلمان» از دانشگاه هامبورگ (آلمان) دریافت کرد.

از عبادیان بیش از 30 عنوان کتاب فلسفی و ادبی اعم از ترجمه و تألیف منتشر شده که از آن جمله می‌توان به رساله منطقی - فلسفی ویتگنشتاین اشاره کرد که اولین بار توسط او به زبان فارسی ترجمه شد.

برخی دیگر از آثار تالیفی و ترجمه‌ای او عبارتند از: «سقراط» گوتفرید مارتین (نشر هرمس 1390)، «تولید ناب: با تکیه بر اصول چهارده گانه تویوتا»، (با همکاری کامران رضایی، مسعود ربانی و ندا معنوی زاده (نشر آتنا 1385)، «سقراط: آگاهی از جهل»، یان پاتوچکا (نشر هرمس 1389)، «درآمدی بر ادبیات معاصر ایران» (نشر مروارید 1387)، «تکوین غزل و نقش سعدی: مقدمه‌ای بر مبانی جامعه شناختی و زیباشناختی غزل فارسی و غزلیات سعدی» (نشر اختران 1384)، «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه سرایی (مباحثی از ادبیات تطبیقی)» (نشر مروارید 1387)، «گزیده زیباشناسی هگل» (انتشارات فرهنگستان هنر 1386)، «آزادی و دولت فرزانگی: نامه‌هایی در تربیت زیباشناختی انسان» یوهان کریستف فریدریش فون شیلر (نشر اختران 1385)، »«زیبایی شناسی به زبان ساده» (موسسه فرهنگی گسترش هنر 1381)، «دیالکتیک انضمامی بودن: بررسی در مسئله انسان و جهان» کارل کوسیک (نشر قطره 1386) و «نقد فلسفه حق هگل» کارل مارکس (ترجمه با همکاری حسن قاضی‌مرادی) (نشر اختران).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر