۱۳۹۱ دی ۱, جمعه

هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند


رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران می‌گوید هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. به گفته‌ی مسئولان حفاظت از محیط زیست، سوخت و خودروی غیراستاندارد منشا اصلی آلودگی است.
امروز (جمعه اول دی) مانند چند روز گذشته در تهران باران می‌بارد و هوا آلوده نیست. چنین روزهایی در پایتخت و اغلب کلان‌شهرهای ایران هر سال کمتر می‌شوند. شمار روزهای ناسالم تهران در سال تا دو برابر روزهای سالم برآورد می‌شود.
حدود دو هفته پیش میزان آلاینده‌ها در هوای تهران و چند شهر بزرگ دیگر که مجموعا حدود ۲۴ میلیون نفر از شهروندان ایران را در خود جا می‌دهند به مرز "اضطرار" رسید و به تعطیلی بخش بزرگی از کشور منجر شد.
علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، سوخت و خودروهای غیراستاندارد را مهمترین عامل آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهرهای ایران عنوان می‌کند. خبرگزاری مهر اول دی‌ماه از قول شاعری نوشت: این دو عامل اگر نامطلوب و با استاندارد پایین باشند، ۷۰ تا ۸۰ درصد در آلودگی محیط تأثیرگذارند.
میزان بنزین هوای تهران۴ تا ۱۰ برابر استاندارد
محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران می‌گوید در ایران ۷۰ درصد سرطان‌ها به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسایل انسانی است و سالانه ۴۵ هزار نفر قربانی آلودگی هوا می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) حیدرزاده روز پنج‌شنبه، ۳۰ آذر در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفته است که با وجود اجرای برنامه جامعه کنترل آلودگی هوا، ۸۰ درصد این آلودگی در تهران ناشی از منابع متحرک است.
به گفته‌ی رئیس ستاد محیط زیست شهرداری میزان بنزین موجود در هوای تهران و اغلب شهرهای بزرگ ایران چهار برابر استانداردهای جهانی است. او میزان گوگرد خودروهای دیزل در ایران را
۲۰ برابر متوسط خودروهای مشابه در جهان اعلام کرده است.
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هشتم آبان در جریان برگزاری کارگاه تخصصی "ترافیک و رسانه" گفته بود که میزان بنزین هوای تهران ۱۰ برابر حد استاندارد است.
سوخت و خودروی غیراستاندارد تولید داخل
علت اصلی ورود سوخت غیراستاندارد به بازار ایران تغییر کاربری برخی از پتروشیمی‌ها برای افزایش تولید بنزین و کاهش وابستگی به واردات عنوان می‌شود. سوخت تولید شده در پالایشگاه‌ها نیز کیفیتی به مراتب پایین‌تر از استانداردهای کنونی جهان دارد.
سوخت و خودروها غیراستاندار عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران هستند
قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست روز جمعه گفت وزارت نفت برای بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی حدود ۱۵ میلیارد دلار در هفت پالایشگاه کشور سرمایه‌گذاری کرده و قرار است تا پایان سال، استاندارد سوخت را از یورو ۲ به یورو ۴ ارتقاء دهد.
یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران سه روز پیشتر (۲۸ آذر) در یک نشست خبری گفت: «هنوز در استاندارد سازی سوخت و یورو ۲ و یورو ۴ نرسیده‌ایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استانداردهای یورو ۵ نیز رسیده‌اند. بنابراین باید در این خصوص جدی‌تر عمل کنیم
سوخت زیاد خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل نیز یکی دیگر از عوامل مهم افزایش آلودگی به شمار می‌آید. گفته می‌شود برخی از این خودروها در ۱۰۰ کیلومتر در شهر حدود ۱۸ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
«درجا زدن در بحث آلودگی هوا»
به گزارش ایرنا حیدرزاده ابراز تاسف می‌کند که با وجود زیان‌بخش بودن آلاینده‌های محیطی "هنوز نتوانستیم در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم."

آلودگی هوا بخش بزرگی از ایران را تعطیل کرد


هوای ایران زیر فشار ذرات معلق مرگبار


نتیجه آلودگی هوا در ایران؛ سالانه هزاران قربانی و میلیاردها دلار زیان


مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته میلادی حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشورهای مختلف بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان برآورد می‌کند بیش از یک سوم این قربانیان بر اثر آلودگی هوای محیط‌های شهری درگذشته‌‌اند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در مورد سهم پایتخت از قربانیان آلودگی هوا می‌گوید آمار مرگ و میر را باید وزارت بهداشت اعلام کند اما برآورد می‌شود سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند. "پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی" چندی پیش این رقم را ۱۳ هزار نفر اعلام کرده بود.
یوسف رشیدی هشتم آبان ماه در نشست "ترافیک و رسانه" گفت: «میزان آزبست در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ برابر شهرهای پاک است.» آزبست (پنبه نسوز) عمدتا از طریق لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها در هوا منتشر می‌شود و از عوامل ابتلا به سرطان ریه شناخته شده است.
رشیدی در این نشست گفته بود "در بحث آلودگی هوا در حال در جا زدن هستیم؛‌ روح کارشناسی در قوانین وجود ندارد و نگاهمان در این حوزه سطحی و ساده انگارانه است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر